Google for Jobs er den nye største jobportal i verden, og den er nu også tilgængelig på Danmark.
Google for Jobs er dog ikke, som man kunne tro, en ny jobportal. I stedet bruger de en række algoritmer til at vise passende jobannoncer på Googles søgeside baseret på søgeforespørgsler. Disse kan enten placeres direkte på Google for Jobs af virksomheder via udbydere som SEO for Jobs eller synkroniseres af karriere- og jobportaler.
Men hvad gør Google for Jobs egentlig for ansøgeren?
Når de søger efter det perfekte job, starter ca. 75 % af alle ansøgere med en søgning på Google.
Derfor har Google gjort det muligt at vise jobannoncer, der matcher søgeforespørgslen, direkte i resultaterne. Det betyder, at ansøgere kan få adgang til mange relevante jobtilbud med blot én Google-søgning.
Tidsbesparelse
Et centralt sted for forskellige jobannoncer
Matchning af jobannoncer ved at vurdere søgeadfærd
Link til portaler til vurdering af arbejdsgivere
Begrænsning af jobtilbud gennem filtreringsmuligheder
Brugen er helt gratis
Ingen registrering på jobportaler nødvendig
Mulighed for Google Alert og lagring af jobannoncer
Fra nu af behøver ansøgere ikke længere at klikke sig gennem endeløse jobportaler, indtil de finder en passende og kompatibel jobannonce. Jobannoncerne vises centralt og kompakt for ansøgeren. Det kan ofte være meget besværligt at søge efter job på internettet, når det gælder om at finde et godt jobtilbud og passende alternativer. Det er nu slut med Google for Jobs. Jobannoncerne vises centralt og fra forskellige udbydere afhængigt af søgetermerne. Du behøver ikke længere at hoppe fra jobportal til jobportal, og Googles algoritme placerer de mest relevante job øverst på listen.
Ved hjælp af denne algoritme kan Google analysere og vurdere søgeadfærd. På denne måde filtreres de mest egnede job ud til den pågældende ansøger.
Desuden kan Google genkende, hvor søgerens interesser ligger gennem de forskellige søgeforespørgsler, og foreslår derefter endda jobtilbud, som der ikke udtrykkeligt er søgt efter, men som kunne matche ansøgerens interesse.
Lige så fordelagtig for jobsøgere er Googles høje brugerorientering. Mange stillingsannoncer har direkte adgang til portaler med arbejdsgivervurderinger, hvilket allerede giver ansøgeren et detaljeret indblik i virksomhedskulturen.
Som med stort set alle Google-søgninger er der også mulighed for at indtaste specifikke oplysninger for at filtrere søgeresultaterne. Du kan f.eks. angive den ønskede placering, jobtypen (fuldtid, deltid, praktik osv.) eller den ønskede arbejdsgiver. Google udvælger derefter de rigtige jobannoncer i overensstemmelse hermed.
Hvis du har en Google-konto, er det også muligt at modtage meddelelser (Google Alert) om nye jobannoncer og at gemme dem.
Det er derfor næppe nødvendigt at registrere sig på andre jobportaler.
Som allerede nævnt starter mere end tre fjerdedele af alle jobsøgninger på Google. Med det nye værktøj "Google for Jobs" vinder søgemaskinegiganten endnu mere popularitet og skubber sine konkurrenter i baggrunden.
Google for Jobs viser sig at være den nye markedsleder inden for jobannoncer, men det er til fordel for jobudbyderne. De er så at sige leverandører til Google. Ved at samarbejde med jobportalerne har Google mulighed for at synkronisere jobannoncer og dermed udvide Google for Jobs' rækkevidde. Nogle jobportaler samarbejder allerede med Google for Jobs. Dette kan give mange fordele for moderne rekruttering og være en gevinst for platformene. Derudover findes der udbydere som SEO for Jobs, hvor du kan placere dine jobannoncer på Google for Jobs, hvis synkroniseringen med din egen virksomheds hjemmeside ikke fungerer. Det sætter de store jobportaler i klemme. Portalerne mister værdi på grund af Googles nye udvikling, men kan stadig være nødvendige for en optimal jobsøgning.
Sammenfattende kan man sige, at Google er en betydelig fordel for ansøgerne. Søgningen efter jobannoncer er forenklet, centraliseret og kan gøres uden at bruge meget tid. På den anden side er det naturligvis ikke muligt for Google at vise alle ledige stillinger på markedet, og derfor kan det i nogle tilfælde også være tilrådeligt at konsultere andre jobportaler. Det skal også nævnes, at det ikke er alle oplysninger, der overføres ved at synkronisere karriereportalerne med Google for Jobs. Al grafik er fjernet, og det meste af formateringen er gået tabt. Som følge heraf videregives ikke altid alle vigtige oplysninger for kandidaten. Grunden til dette er, at overførslen normalt sker helt automatisk - selv om det ville være nødvendigt at oprette en Google-optimeret version af jobannoncen. De, der er afhængige af sådanne optimerede jobannoncer, kan henvende sig til udbydere som SEO for Jobs, som hjælper dem med at udforme deres jobannoncer på den bedst mulige måde. Ved hjælp af algoritmisk brugerorientering sikrer Google imidlertid, at de mest egnede og relevante job altid vises øverst i bjælken. Google for Jobs øger desuden sin tiltrækningskraft, fordi det er helt gratis for ansøgere og kan bruges uden registrering, hverken hos Google eller andre jobportaler.
Søgningen på Google for Jobs er meget målrettet og kan takket være de differentierede filtermuligheder udformes fleksibelt for den enkelte ansøger. Med henblik på fremtiden kan man desuden sige, at virksomheder, der ikke er repræsenteret på Google for Jobs, sandsynligvis næppe vil blive fundet af ansøgere.
Andre artikler ...