Fra den ene dag til den anden var Google for Jobs pludselig på alles læber, og spændingen var stor. Mange stiller sig selv spørgsmålet: Hvordan kommer mine jobannoncer på Googles jobportal?
Nedenfor forklares det, hvordan du selv konfigurerer Google for Jobs, og hvordan du kan gøre det nemmere for dig selv:
Den første ting, du skal forstå, er, hvordan Google for Jobs fungerer. Her opfører jobsøgningen sig på samme måde som den normale Google-søgning, og Google for Jobs er praktisk talt en "udvidelse" af den klassiske Google-søgning. Lignende udvidelser her er f.eks. Google Image Search, Google Shopping, Google Flights osv. Disse widgets udvider den normale søgning og er skræddersyet og udviklet til særlige formål. Disse widgets vises i søgeresultaterne, når Google kan se, at den aktuelle besøgende f.eks. søger efter en flyrejse eller et nyt job.
Som det er tilfældet med søgning på nettet, er der ikke nogen standardgrænseflade, hvorigennem det er muligt at offentliggøre job på Google. Det betyder dog ikke, at det ikke er muligt at offentliggøre jobannoncer direkte på Google for Jobs via en grænseflade.
Hvis du ikke ønsker at bruge en tredjepartsudbyder, skal Google indeksere din jobannonce. For at gøre dette besøger Google med bestemte intervaller alle websteder, som søgemaskinen kender, og analyserer dem. For at webstedet kan blive anerkendt som en jobannonce og overhovedet kan indekseres, skal visse tekniske krav være opfyldt.
Da Google selv er en enorm maskine, skal visse tekniske krav være opfyldt, for at en ny jobannonce kan blive anerkendt som sådan.
Det grundlæggende krav er, at stillingsannoncen skal være offentligt tilgængelig på nettet som en HTML-side. Jobannoncer, der f.eks. henviser til en PDF-fil eller er indlejret som et billede, kan ikke indekseres direkte som en jobannonce. Hvis du kun har din stillingsannonce som PDF, kan du Brug vores service.
Et andet vigtigt punkt er, at hver jobannonce har sit eget unikke link, hvorigennem den kan kaldes op. Det bør også sikres, at jobannoncen indlæses direkte i HTML-kildekoden, når siden kaldes op, og ikke efterfølgende via f.eks. JavaScript / AJAX. Dette er tilfældet med nogle plugins til Wordpress eller andre indholdsstyringssystemer.
I modsætning til normalt webstedsindhold, som Google kan læse uden særlige foranstaltninger, skal der gemmes såkaldte skemadata for jobannoncer. Det skal du være opmærksom på, hvis du selv vil oprette Google for Jobs. Skemadata er særlige markeringer, der kan gemmes i HTML-kildekoden og giver søgemaskinerne semantiske spor om, hvad det aktuelle indhold handler om. De skemadata, der er relevante for jobannoncer, er af typen"JobPosting". En oversigt over alle mulige attributter kan findes på schema.org-webstedet (https://schema.org/JobPosting).
Skemadata er, som allerede nævnt, et hjælpemiddel for (søge)motorer til at genkende, hvilke oplysninger der er på den aktuelle side. Disse skemadata er ikke synlige for normale besøgende. Du kan finde ud af, om din stillingsannonce allerede indeholder skemadata ved at bruge vores tjeneste Gratis kontrol.
Hvis alle ovenstående krav er opfyldt, skal Google blot finde den nye jobannonce for at starte indekseringen. Afhængigt af domænets popularitet og indhold kan det tage noget tid. For websteder, hvis indhold ikke ændres ofte, og som ikke er særligt kendte, kan det tage flere uger, før Google besøger webstedet igen og begynder at indeksere det. For at Google overhovedet kan finde jobannoncen, skal jobannoncen som minimum være linket via et link - f.eks. via menuen > Karriere > Jobannoncer.
Sammenfattende skal følgende punkter overholdes
Hver jobannonce skal have sin egen unikke URL
Google skal kunne læse siden
Siden skal være kendt af Google
Skemadata af typen JobPosting
skal lagres på siden og vedligeholdes så fuldstændigt som muligt
Hvis du selv vil oprette Google for Jobs, skal du ofte overvinde mange forhindringer, selv om emnet umiddelbart lyder ret enkelt. For ikke at skulle genopfinde hjulet og fjerne alle problemerne fra nettet et efter et, kan du ty til vores bekvem service som er specielt skræddersyet til Google for Jobs.
Selv om Google for Jobs kun tilbyder få formateringsmuligheder, er der ingen grund til at opgive formateringen helt. Mange jobannoncer på Google Jobsøgning er uformaterede tekstblokke uden afsnit eller struktur. Årsagen til den manglende formatering er ofte brugen af plugins, der genererer skemadata og udsender dem på webstedet, men som også fjerner enhver formatering. Desuden er det muligt, at der anvendes CSS- og HTML-markups til visning på webstedet, som ikke understøttes af Google.
I øjeblikket er det kun følgende elementer, der understøttes af Google til formatering:
Tags: Afsnit for sektioner
Tags: Usorterede lister til punktopstillinger
Tags: Linjeskift til en ny linje uden mellemrum
Anden HTML-formatering i beskrivelsen af stillingsannoncen påvirker ikke, men bliver ignoreret af Google. Hvis stillingsannoncer f.eks. indeholder overskrifter ,
osv., vil jobannoncen helt sikkert se anderledes ud på webstedet end i Google Jobbox.
Afhængigt af, hvordan webstedet er programmeret, og hvilken software der bruges til at offentliggøre jobannoncer på webstedet, kan det være, at ikke alle jobannoncer har deres egen URL-adresse. Det er f.eks. tilfældet, hvis alle jobannoncer på en side vises under hinanden, eller hvis jobannoncerne først indlæses senere, f.eks. af JavaScript i baggrunden.
Det bør sikres, at hver stillingsannonce har sin egen URL. Nogle plug-ins foreslår kun, at hver jobannonce har sin egen URL. Dette kan ofte genkendes ved, at der er indsat et ankerlink (#) i URL'en, eller at URL'en ikke ændres, når en jobannonce kaldes op.
Google for Jobs viser den søgende person de matchende resultater ligesom en normal søgning på nettet og linker derefter til den oprindelige kilde for at få flere oplysninger. Linket til Googles jobportal sker via blå knapper med påskriften "Apply for: …“. Selvfølgelig skal virksomhedens navn helst være der. Det er dog ikke muligt at konfigurere via skemaoplysningerne, hvilken tekst der skal vises her. Det er Googles komplekse kunstige intelligens, der er ansvarlig for dette. Den bestemmer, hvordan knappen ideelt set skal mærkes. Desværre er valget ofte ikke som ønsket.
Ved siden af hver Google for Jobs-liste er der en pladsholder til et logo. Hvis Google endnu ikke har tildelt et logo til stillingsopslaget, vises en farvet firkant med det første bogstav i virksomhedens navn. Logoet svarer til indskriften på knappen. Også her er det Google AI (kunstig intelligens), der bestemmer, hvilket logo der skal vises. Det er muligt at angive et logo i skemadataene, men det garanterer ikke, at logoet altid vil blive vist.
For at en ny jobannonce kan blive vist på Google for Jobs, skal den indekseres af Google. Princippet er, at såkaldte crawlere løbende søger på internettet efter nye eller opdaterede sider. Da der er ekstremt mange websteder på internettet, kan det tage lang tid for Google crawler at søge på dit websted igen og forhåbentlig finde den nye jobannonce. Først når webstedet er blevet crawlet igen, og jobannoncen er blevet indekseret, kan den også vises på Google for Jobs. Det samme gælder naturligvis i tilfælde af ændringer i stillingsannoncen, eller hvis den opslåede stilling allerede er besat.
Der kan være nogle problemer med at opslå job på Googles jobpanel. Denne trinvise fejlfindingsvejledning hjælper dig med at få den rigtige notering.
Det grundlæggende krav for at jobannoncen kan blive indekseret af Google er skema-data af typen JobPosting
direkte på jobannoncens websted. Google tilbyder selv testværktøjer til kontrol af strukturerede data. Her kan enten linket til annoncen angives, eller kildekoden kan kopieres og kontrolleres direkte. Når analysen er færdig, skal et element af typen "jobannonce" vises på resultatsiden som det anerkendte element.
Nu er det vigtigt at finde ud af, om Google allerede har kendskab til det nye eller ændrede job. For at kontrollere dette er Google Search Console det rette sted at starte. Hvis Google Search Console endnu ikke er oprettet, anbefales det helt klart at gøre det, da det ikke kun er nyttigt til at kontrollere indekseringsstatus, men også giver en masse andre oplysninger, f.eks: Placering, nøgleord, klik samt forslag til forbedring af webstedet generelt.
Når du har logget ind i Google Search Console, kan du vælge "URL-tjek" i menuen til venstre. Indtast linket til stillingsannoncen der, og start kontrollen med "Enter".
Hvis Google allerede kender URL'en og har behandlet den med succes, vises det også, hvilke elementer der blev genkendt. Her er det vigtigt, at "jobannoncer" blev anerkendt. Et gult udråbstegn giver oplysninger om mulige forbedringer. Disse er dog valgfrie, men forbedrer placeringen i Google.
Hvis Google endnu ikke kender URL'en, vises en side, der ligner nedenstående skærmbillede. Derefter kan en indeksering aktivt startes via"Anmod om indeksering", og Google kan få besked om, at siden findes eller er blevet ændret. Når der er anmodet om indeksering, tager det kun et øjeblik - normalt ikke længere end en time, normalt meget hurtigere. Herefter kan URL'en kontrolleres igen og bør derefter være kendt af Google.
Google Search Console kan bruges til at kontrollere indekseringsstatus og til at anmode om indeksering af individuelle sider. Denne procedure er primært beregnet til individuelle tilfælde og fejlfinding.
Med indførelsen af Google Jobbox har søgemaskinegiganten også erkendt, at jobannoncer er anderledes end normale websteder. Det skal sikres, at jobannoncerne er opdaterede for ikke at genere potentielle kandidater. Google tilbyder en ny grænseflade til dette formål: Google Indexing API.
Via denne grænseflade kan Google automatisk blive informeret om ændringer i jobannoncer. Dette sikrer, at jobannoncerne kommer med i indekset meget hurtigere end ved normal crawling. Ved normal crawling fra Googles robotter kan det nogle gange tage flere uger, før Google registrerer en ændring. Google Indexing API kan dog kun bruges til sider med elementer af typen JobPosting
eller BroadcastEvent
.
Ud over at integrere Google Indexing API anbefales det også at inkludere alle sider med jobannoncer i sitemap.xml
.
Mange brugere rapporterer om problemer med visningen af virksomhedens logo i Google for Jobs på forskellige fora. Der findes også et særskilt afsnit i den officielle dokumentation om virksomhedslogoer i stillingsannoncer.
Generelt bør logoet indgå i attributten hiringOrganisation
. Herefter kan testværktøjet bruges til at validere, at skemadataene også kan læses af Google. Derefter skal det sikres, at Google allerede har fundet siden, hvilket kan kontrolleres via Google Search Console.
Når alle disse forudsætninger er opfyldt, er det tid til at være tålmodig. Googles AI skal nu lære, at logoet tilhører virksomheden, og linke dem internt. Det kan tage et par dage eller uger.
Derudover kan der oprettes en Google My Business-profil og uploades et firmalogo der.
Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at kontrollere, hvordan jobbet ser ud i Google Jobbox. Men selv det er ikke altid lige let. Selv om Google Search Console sikrer, at siden er blevet indekseret, betyder det ikke, at det er sikkert, at jobbet vises i Google for Jobs.
Hvis du vil finde din egen jobannonce på Google for Jobs, anbefaler vi følgende fremgangsmåde:
Søg efter dit firmanavn + placering. For eksempel: ACME GmbH Hamburg
Indstil om nødvendigt placeringsfilteret til "Overalt", hvis det er nødvendigt
Gennemgå resultaterne et for et
Målet er naturligvis ikke kun at blive fundet under dit eget firmanavn, men også under stillingsbetegnelsen. Målet er at sikre sig en af de bedste placeringer gennem optimering.
De mest almindelige årsager til, at din egen jobannonce ikke kan findes direkte, er:
Placeringen er ikke helt angivet. En fuldstændig placering er vigtig, fordi resultaterne er baseret på den aktuelle placering.
Jobbet blev også offentliggjort på andre jobportaler. Google erkender dette og kombinerer jobannoncerne. Derefter vises kun en anden "Anvend til"-knap.
Jobbet er endnu ikke indekseret. I dette tilfælde er det bedst at vente en dag og derefter teste igen.
Jobbet er for gammelt og anses ikke længere for relevant af Google.
For at kunne opføre stillingsannoncer rent på Google for Jobs er det en forudsætning, at du har en grundlæggende teknisk forståelse og knowhow. Desuden skal det være muligt at lagre skemadata på webstedet. Dette er ikke altid en selvfølge - f.eks. hvis der anvendes et eksternt indholds- eller ansøgerstyringssystem.
SEO for Jobs giver mulighed for at annoncere job på Google for Jobs uden at tilpasse webstedet og uden teknisk ekspertise. For virksomheder, der bruger et indholds- eller ansøgerstyringssystem, er Job Crawler den rigtige løsning til at synkronisere karriereportalen med Google.
Andre artikler ...