Google for Jobs: Job-søgning med stort potentiale eller en trussel mod markedet?

Med Google for Jobs har Google åbnet endnu et marked. Mange ser her en trussel, andre en mulighed.

Hvor meget potentiale er der i jobportaler?

Der er mange udbydere inden for jobportaler og jobsøgemaskiner: Monster, Indeed og Stepstone kæmper om at blive førende på markedet med usædvanlige medieoptrædener og reklamefilm. De skal dog også dele dette med forretningsrelevante sociale medier som XING og LinkedIn. De tilbyder ikke kun et netværk, men også en jobportal og mulighed for at søge interessante job direkte fra netværket. Alligevel rummer sektoren et enormt potentiale.

Ifølge en Forsa-undersøgelse fra 2018 er en ud af tre medarbejdere villig til at forlade deres nuværende arbejdsgiver, hvis der kommer et bedre tilbud. Derfor er virksomhederne nødt til at investere særligt i deres employer branding og også i markedsføring af personale for at tiltrække de rette kvalificerede medarbejdere. Mere end 77 % af alle arbejdsgivere gør dette ved hjælp af jobannoncer på internettet. Desuden bruger ca. 63 % af virksomhederne sociale medier til at gøre opmærksom på ledige stillinger og især til at henvende sig til en ung målgruppe. I monetære termer svarer dette til et markedspotentiale på næsten 2 mia. euro.

Hvad gør Googles jobsøgning så innovativ?

Med et så stort markedspotentiale i branchen er det faktisk overraskende, at lanceringen af Googles jobsøgning tog så lang tid i nogle lande. Søgningen har trods alt eksisteret med stor succes i USA og andre lande i et stykke tid.

Den største forskel mellem Googles jobsøgning og andre jobportaler er, at du ikke behøver adgang, premium-versioner eller andet for at blive vist i jobannoncerne. Kun jobannoncen er relevant og skal være forsynet med nogle attributter for at blive vist i søgeresultaterne.

På denne måde undgår Google det problem, at mange jobannoncer på jobportaler er forældede, fordi ingen omhyggeligt opdaterer og vedligeholder dem. Fokus er som regel på virksomhedens eget websted for at præsentere det så attraktivt som muligt, og jobportalerne bliver negligeret. Ved jobsøgning prioriteres virksomhedssiderne imidlertid, hvilket gør denne funktion yderst attraktiv, især for arbejdsgivere.

Hvilke tal viser Google allerede?

Med alt det potentiale, som jobsøgning og det samlede marked rummer, opstår spørgsmålet om, hvilket stykke af den rige kage Google allerede kan gøre krav på. Faktisk er det en ganske enormt stor en. Fordi jobsøgningen i næsten 92 % af alle tilfælde giver et relevant resultat for søgeforespørgslen og dermed en førsteplads på resultatlisten. På grund af størrelsen af resultatfeltet bliver de andre organiske søgeresultater derfor skubbet nedad.

Selvfølgelig er annoncer fra Google-partnere som LinkedIn og XING stadig integreret i søgeresultaterne.

I det lange løb er det dog søgemaskinegigantens mål at komme direkte til kilden og undvære de mellemliggende trin i form af jobportaler. Det er sandsynligvis derfor, at API-indeksering er synlig og endda ønsket af Google.

Hos SEO for Jobs tager vi os af denne indeksering for dig. Du kan finde flere oplysninger om vores tjenester her

Forfatter: SEO for Jobs Redaktionen
Udgivet den 06.10.2019
Opdateret den 04.08.2021
Andre artikler ...
Vil du prøve Google for Jobs? Opret en gratis konto nu.

Uforpligtende konsultation

Vi hjælper dig gerne med råd og støtte til at opføre dine jobannoncer på Google for Jobs og udnytte det fulde potentiale.

Patrick Schmidt
Google Jobs ekspert
Få uforpligtende rådgivning nu. Vi ringer også gerne tilbage til dig - du skal blot skrive en kort besked til os.
Anmodning om tilbagekaldelse
Alle data overføres krypteret.

Det virkede

Vi vender tilbage til dig senest på Hvis det haster mere, kan du kontakte os på +1 (805) 3247981 kan nås.

Registrer dig gratis

Opret en gratis konto nu, og opret din første jobannonce uden forpligtelser.

Patrick Schmidt
Google Jobs ekspert
Få en uforpligtende konsultation nu.
Registrer dig gratis
Alle data overføres krypteret.

Gratis kontrol

Tjek på få sekunder, om dine jobannoncer er klar til Google for Jobs.

Tillykke. Du er allerede godt forberedt til Google for Jobs.
Tjek nu
Alle data overføres krypteret.

Testresultat

Eksempel er indlæst ...
Vis resultat
Tilgængelighed
God start. Din jobannonce er let tilgængelig med en indlæsningstid på sek.
Tilgængelighed
Tjek venligst linket , da det ikke er tilgængeligt.
Indhold læsbart
Fundamentet er blevet skabt. Indholdet af stillingsannoncen er maskinlæsbart.
Indhold læsbart
Da linket ikke er tilgængeligt, kunne vi desværre ikke kontrollere, om indholdet er læsbart.
Klar til Google for Jobs
Tillykke - jobannoncens skemadata er tilgængelige. Dette giver Google for Jobs mulighed for at opføre jobannoncen
Klar til Google for Jobs
Din jobannonce er ikke klar til Google for Jobs. Forbered dig nu
Klar til Google for Jobs
Da linket ikke er tilgængeligt, kunne vi ikke kontrollere, om der findes matchende skemaoplysninger.
Arbejdssøgende til rådighed
God start. Jobannoncer for "" søges aktivt af interesserede parter på Google for Jobs.
Offentliggørelse mulig
Det er muligt at offentliggøre stillingsannoncer i sektionen "".
Tilmeld dig nu
Opret din konto nu, og få 10 % rabat på alle pakker. På denne måde kan du udnytte potentialet i Google for Jobs fuldt ud.
' tilbage
Alle data overføres krypteret.
Gratis arbejdsgiverprofil
Opret din arbejdsgiverprofil nu gratis og uden forpligtelser.
Næste ...