Dine jobannoncer er nu synlige på Google for Jobs, men du får ikke den respons, du ønsker? Det kan sandsynligvis skyldes, at der mangler nogle vigtige oplysninger i dine stillingsannoncer, eller at de er pakket forkert.
I den følgende artikel får du derfor hjælp til, hvordan du skriver den bedste jobannonce , og hvilke oplysninger der er særligt vigtige for jobsøgende. Vi har også skrevet en prøve på den optimale jobannonce.
Når duskriver en jobannonce, er det vigtigste at præsentere oplysningerne detaljeret på den ene side og så kompakt som muligt på den anden side.
Hvis beskrivelsen kun indeholder få nøglepunkter, får ansøgeren ikke nok information, og hvis den er for lang, virker den ofte forvirrende og uigennemsigtig.
Dette kan naturligvis forhindres med den rette viden.
Passende stillingsbetegnelse
Interessant introduktion
Oplysninger om arbejdsgiveren
Konkret jobbeskrivelse og kravprofil
Fordele for ansøgeren
Rød tråd
Konklusion
Den første ting, du bør overveje, når du udarbejder den perfekte jobannonce, er den korrekte og klare stillingsbetegnelse. Dette bør være overskriften på annoncen. Der bør ikke være nogen forvirring, når man læser jobtitlen, og der bør være et direkte svar på spørgsmålet: "Hvilket job drejer det sig om?"
Det er lige så vigtigt at formulere en god jobannonce som en hilsen og indledning. Den allerførste linje skal fange læserens opmærksomhed. Dette kan opnås ved at henvende sig direkte til ansøgeren, give et attraktivt indblik i virksomheden eller give en forsmag på fordelene for medarbejderen lige fra starten.
Dette øger sandsynligheden for, at opmærksomheden vil blive fastholdt, og at tilbuddet fortsat vil blive fulgt.
Efter indledningen skal der gives en kort oversigt over virksomheden. Dette kan omfatte oplysninger om den som f.eks:
Virksomhedens størrelse
Hvilket produkt eller hvilken tjenesteydelse der leveres
Oplysninger om virksomhedens kultur og organisation
USP (Unique Selling Point)
Jobannoncer giver ikke kun oplysninger til medarbejdere, men er også en god markedsføringsplatform for virksomheder. Jo mere beskrivende og samvittighedsfuldt et stillingsopslag er formuleret, jo mere attraktiv og værdifuldt virker arbejdsgiveren.
Selv om jobbeskrivelsen er den samme, er mange virksomheder forskellige i deres kravprofil til medarbejderen. Derfor er det vigtigt at medtage konkrete jobbeskrivelser i annoncen og vise ansøgeren, hvilke specifikke krav der forventes af ham/hende. Der bør også være en lille begrundelse for hver enkelt krævet kompetence, så man undgår meningsløse eller meget generelle kompetencer som f.eks. punktlighed. Ud over de hårde færdigheder bør de bløde færdigheder, som virksomheden lægger stor vægt på, også indgå i annoncen. I mellemtiden har hver virksomhed udviklet sin egen kultur og bør også kommunikere denne kultur på en gennemsigtig måde til omverdenen. Dette er til gavn for ansøgeren på den ene side, som har mulighed for at se, om han eller hun kan identificere sig med virksomheden, og for virksomheden på den anden side, da den får flere ansøgere ved at præsentere en masse oplysninger.
Derudover bør jobannoncen også omhandle de fordele og fordele, som medarbejderen får. Det er vigtigt, at ansøgeren får et indblik i, hvad virksomheden tilbyder ham, så han kan sammenligne det med sine egne idéer.
Vigtigt. Der bør kun gives løfter, som kan holdes.
Jobtilbuddets struktur er også meget vigtig. Rækkefølgen kan fastsættes frit, men en rød tråd skal være genkendelig. Det bør også sikres, at oplysningerne er sammenfattet under de respektive underoverskrifter og ikke blot er opført tilfældigt efter hinanden. Det er en god idé at opdele annoncen i klare afsnit med overskrifter, så ansøgeren får et klart indtryk af jobtilbuddet.
I slutningen af en stillingsannonce bør ansøgeren tiltales direkte igen, hvis det ikke allerede er sket. Afsluttende positive sætninger som f.eks. "Vi håber, at vi har kunnet begejstre dig for vores virksomhed og ser frem til at modtage din ansøgning" øger endnu en gang opmærksomheden til sidst og appellerer indirekte positivt til ansøgeren om at indsende sin ansøgning.
For at styrke denne appel er det en god idé at angive en direkte kontaktperson eller at integrere et link, der fører til din egen karriereside.
Som nævnt ovenfor består den perfekte jobannonce af de rigtige oplysninger og en passende struktur. En perfekt jobannonce er derfor det første skridt til at vække ansøgernes interesse for din virksomhed.
Du ved nu, hvad der skal til for at virke attraktivt på medarbejdere, men du er endnu ikke opført på Google for Jobs?
Så placer dine jobannoncer med SEO for Jobs nu!
Andre artikler ...