Google for Jobs Rapport 2020

Det andet år, hvor Google for Jobs er tilgængeligt i Tyskland, nærmer sig nu sin afslutning. Vi har taget dette som en lejlighed til at udarbejde en årsberetning for 2020. Denne rapport indeholder data og indsigt, som vi har fået om Google for Jobs og brugen af det. Vi har analyseret søgeadfærd for jobannoncer, hvilke jobannoncer der fungerer bedst, og hvornår det giver mest mening at placere jobannoncer. Desuden indeholder rapporten værdifulde tips om, hvordan man kan forbedre brugen af Google for Jobs.

Her kan du downloade Google for Jobs Report 2020 som en PDF-fil.

Grundlæggende oplysninger

Indsamling af data

Til denne rapport tog vi en tilfældig stikprøve på 15.000 jobannoncer og analyserede dem ved hjælp af oplysninger fra vores database og Google Search Console-værktøjet. Dette værktøj giver oplysninger om søgeadfærd, visninger (hvor ofte en jobannonce blev vist) og klik (hvor ofte der blev klikket på ansøgningsknappen i den pågældende jobannonce). Dataindsamlingen er begrænset til de seneste 12 måneder (pr. 31.12.2020).

Struktur og præsentation af stillingsopslagene

Først kiggede vi på spørgsmålet om, hvilken størrelse en jobannonce skal have for at blive præsenteret tydeligt på Google for Jobs. Til dette formål indsamlede vi oplysninger om længden af titlen og længden af beskrivelsen, og hvordan disse præsenteres på Googles søgeside, på Google for Jobs i detaljer og på mobile enheder.

Hvis du søger efter job på Google, vises Google for Jobs som helhed ikke umiddelbart, men kun i et lille vindue på Googles søgeside. Dette kaldes en widget. I denne widget vises de tre første jobannoncer først med et link til yderligere annoncer. Du kan se stillingsbetegnelsen, stedet, virksomheden og hvad stillingsannoncen handler om. Hvis du klikker på en annonce, får du først vist ca. 260 tegn i beskrivelsen.

Hvis du nu åbner Google for Jobs, vises jobannoncen i detaljer samt andre jobannoncer, der kan ses på siden.

For at sikre, at stillingsbetegnelserne vises i deres fulde længde og ikke bliver afkortet i forhåndsvisningen på siden, bør antallet af tegn ikke overstige 70. Dette gælder dog kun for præsentationen på en pc. Hvis du åbner Google for Jobs på en mobilenhed, er titlen allerede begrænset til 50 tegn.

Tip! Hold titlen så kort og kortfattet som muligt, så den er let at læse på alle enheder. Hvis dette ikke er muligt, skal du formulere stillingsbetegnelsen således, at de vigtigste oplysninger står i begyndelsen.

Lige så vigtigt som at skrive titlen er det at håndtere kønsaspektet. Mange virksomheder spørger sig selv, hvordan stillingsbetegnelsen skal være for at opnå ligestilling mellem kønnene. Man kunne derfor forsøge at holde det neutralt, f.eks. kunne man i stedet for sygeplejerske kalde det Pflegekraft. Det er naturligvis ikke muligt med alle stillingsbetegnelser, men der er tale om en stilling (m/k/d). Dette bør være gældende for alle stillingsbetegnelser for at forhindre kønsdiskrimination.

Der er ingen begrænsninger for beskrivelsens længde, men fra ca. 700 tegn vises knappen "læs mere". Det betyder, at de vigtigste og mest interessante oplysninger skal indgå i de første 700 tegn for at tiltrække ansøgerens opmærksomhed. På mobile enheder er den øverste visning begrænset til ca. 450 tegn.

Evaluering af prøverne

Evalueringen af vores indlæg i denne henseende viste, at titlens længde i gennemsnit er på 37 tegn. Den korteste titel er på kun 7 tegn og den længste på 159 tegn.

Hvis vi ser på længden af beskrivelserne, er den gennemsnitlige længde 2332 tegn. Den korteste beskrivelse er på kun 21 tegn og den længste på 16024 tegn.

Forholdet mellem visninger og klik

Google Search Console fortæller os, hvor mange visninger, dvs. visninger, jobannoncerne får, og hvor ofte der bliver klikket videre på ansøgningssiderne. Men hvordan hænger de sammen? Forholdet bestemmes ved hjælp af den såkaldte Click Through Rate (CTR). Dette viser, hvor mange klik der var som en procentdel af visningerne.

Evaluering

Ifølge vores dataanalyse er dette CRT i gennemsnit 6 %. Det betyder, at ca. 6 % af alle visninger også resulterede i et klik på den efterfølgende ansøgningsside.

Resultater

Men hvorfor er denne sats så lav?

Ofte er alle de nødvendige oplysninger allerede indeholdt i jobannoncen på Google for Jobs, og derfor er det ikke længere grundlæggende nødvendigt for ansøgeren at åbne ansøgningsportalen. De klikker kun, hvis de virkelig er interesserede i at ansøge. Dette er i overensstemmelse med Googles strategi, som også ses på andre områder: at vise så mange oplysninger som muligt direkte, så brugeren ikke behøver at forlade søgemaskinen.

Enhedernes søgeadfærd

Dette afsnit viser, hvilke forskelle der var i søgeadfærd på de forskellige enheder.

I dataanalysen blev der derfor skelnet mellem computere, mobile enheder og tablets.

Den procentvise fordeling af de samlede antal visninger og klik i det seneste år blev evalueret.

Evaluering

Resultater

Det viser, at mobile enheder bruges mest til at søge efter job, og at det også er her, der klikkes mest. Tablets bruges mindst, når de søger job. Det kan skyldes, at Google for Jobs primært bruges af unge mennesker, der foretrækker mobiltelefoner frem for computere. Desuden bruges mobiltelefonen generelt mere, selv om der ikke er så meget tid til rådighed, hvilket resulterer i flere indtryk.

Tip. Sørg for, at formatet af din jobannonce også er godt præsenteret på mobile enheder, da søgninger primært foretages via mobiltelefoner.

Søgeadfærd over tid

Søgning adfærd inden for en uge

I løbet af en uge kan du se, at der i begyndelsen af ugen, især om mandagen, er en stigning i antallet af søgeforespørgsler. Derefter falder de normalt løbende og har deres lavpunkt om lørdagen, indtil de langsomt begynder at stige igen om søndagen. Det kan skyldes, at næsten ingen arbejder om lørdagen og søndagen, og at de fleste ansøgere først sender deres ansøgning i begyndelsen af næste uge for at få et hurtigt svar. En anden årsag kan være, at de jobsøgende søger et nyt job i arbejdstiden på grund af utilfredshed.

Søgning inden for et år

Ved at observere søgeadfærden i de sidste 12 måneder blev det bemærket, at søgningerne stiger kraftigt i vintermånederne, falder omkring juletid og stiger igen i begyndelsen af året. Det kan skyldes, at der er nogle mennesker, der i stigende grad søger en ny start i begyndelsen af året og derfor søger et nyt job. Der var også en stigning i sommeren 2020, hvilket kunne tyde på, at de unge, der forlader skolen, i stigende grad søger job.

Ikke desto mindre ændres CTR næsten ikke. Den ligger fortsat på 5-6 % i gennemsnit. Det betyder, at antallet af klik stiger proportionalt med antallet af visninger, men ikke overstiger det. Forløbet i år er også stærkt påvirket af Corona-krisen, som vil blive omtalt igen sidst i rapporten.

Tip. Offentliggør dine jobannoncer på det rigtige tidspunkt. I vintermånederne er du målrettet mod jobskiftere, og i sommermånederne søger unge, der er på vej ud af skolen, en læreplads.

Differentiering af søgeord

Dataanalyser har vist, at der kan identificeres mønstre i de fleste søgeforespørgsler. Disse mønstre viser, hvad der søges efter i forespørgslerne. Følgende mønstre kunne identificeres gennem analysen af søgeforespørgslerne:

  • Søg efter virksomhedsnavn

  • Søg efter arbejdssted

  • Søg efter jobtitel/jobtitel

  • Søg efter beskæftigelsestype

1000 søgeforespørgsler blev analyseret for at finde disse mønstre.

Evaluering

(Tabellen summerer ikke til 100 %, fordi nogle søgeforespørgsler indeholdt flere af søgevariablerne).

Find

Af tabellen fremgår det, at de fleste søgninger indeholdt arbejdsstedet, og at der ofte blev søgt efter mini- eller studiejobs. Der blev foretaget færre søgninger på stillingsbetegnelsen. Det fremgår også af tabellen, at mange unge bruger Google for Jobs, da de foretrækker at søge efter deltidsjobs og lærepladser og lægger stor vægt på, hvor jobbet er placeret.

Tip! Sørg for at indtaste ansættelsestype og arbejdssted i Google for Jobs (i de angivne felter).

Jobannoncernes resultater

Et andet fokus i denne rapport er jobannoncerne. Det betyder, hvilke jobannoncer der får flest klik.

Præstationer efter jobtype

For at gøre dette analyserede vi først dataene for de forskellige typer af beskæftigelse. Beskæftigelsestyperne blev kategoriseret som fuldtids-, deltids-, praktikant-, frivillig- og midlertidig ansættelse. For hver kategori tog vi antallet af klik og dividerede det med antallet af eksisterende job for at registrere, hvor mange klik et job i den pågældende kategori i gennemsnit får.

Evalueringen viser først den relative fordeling af arbejdspladserne. Den anden tabel viser resultaterne i forhold til job i den værste kategori, nemlig vikararbejde.

Evaluering

Relativ fordeling af arbejdspladser

Relativ præstation

Find

Praktikantkategorien har den højeste præstation. I tabellen kan du se, at kategorien praktikant får otte gange flere klik end kategorien vikaransættelse.

Dette kan skyldes, at praktikanterne endnu ikke er på de sædvanlige jobportaler, men primært bruger Google til deres jobsøgning, og derfor er værdien meget høj. Kategorien fuldtidsansatte har en tendens til at have en lavere værdi, da mange voksne ansøgere også bruger andre jobportaler ud over Google for Jobs. Det er også bemærkelsesværdigt, at deltidsansatte klarede sig meget bedre end fuldtidsansatte.

Tip! Det er tilrådeligt at angive deltid i jobannoncen ud over fuldtid, hvis det er muligt, da det kan resultere i tre gange så mange klik pr. job.

Resultater pr. afdeling

I den anden resultatanalyse blev de forskellige erhvervssektorer inddelt i kategorier: Internet, uddannelse, ingeniørarbejde, sundhed, apotek, arkitektur, rådgivning, energi, juridisk rådgivning, markedsføring, turisme og transport. For hver kategori blev antallet af klik derefter igen divideret med antallet af job.

Den første tabel viser den relative fordeling af arbejdspladserne. Den anden tabel viser resultaterne i forhold til job i den dårligste kategori, ingeniørarbejde.

Evaluering

Relativ fordeling af arbejdspladser

Relativ præstation

Find

Apotekskategorien har den højeste præstation. Et job får næsten otte gange flere klik end en jobannonce i kategorien ingeniørarbejde. Tabellen viser også, at sundhed og arkitektur samt kategorierne internet og markedsføring ligger over gennemsnittet. Turisme og jura klarer sig mindre godt.

Præstationer efter position på Google for Jobs

I denne analyse blev det undersøgt, om der er en sammenhæng mellem klik og placeringen af en jobannonce på Google for Jobs.

Resultater

Vi kan kun fremsætte antagelser om denne præstation, da der ikke kunne fastslås nogen korrelation. Dårligt placerede stillingsannoncer får også mange klik, og omvendt kan man se, at velplacerede stillingsannoncer ikke altid får mange klik. Dette kan muligvis afhænge af det erhvervsområde, man søger. Inden for sundhedssektoren er der f.eks. tusindvis af jobannoncer fra forskellige udbydere og virksomheder. Der er stor konkurrence og også et større antal potentielle ansøgere. Derfor klikkes der også ofte på stillinger, der ikke er særligt højt placeret, men som har et tiltalende format. Hvis du søger efter meget specifikke eller sjældne erhverv, er der ikke så mange valgmuligheder, og jobannoncerne placeres automatisk højere og får ikke mange klik på grund af få ansøgere. Det er også muligt, at søgeforespørgslerne er for vage, og at de øverste resultater ikke viser det ønskede resultat.

Tip! Tilføj dit firmalogo, og sørg for, at dine jobannoncer er i et tiltalende og seriøst format. Jo flere oplysninger, jo bedre.

Præstationer efter antal jobannoncer

I den sidste analyse om jobannoncernes ydeevne undersøgte vi, om det gør en forskel i antallet af klik, hvis en virksomhed offentliggør flere jobannoncer.

Resultater

I denne analyse blev der heller ikke fundet nogen sammenhæng. Virksomheder med mange arbejdspladser og virksomheder med få arbejdspladser viste lignende resultater. Derfor kan der også her kun foretages antagelser. Det kan skyldes, at virksomhedens stillingsannoncer vises for forskellige jobområder. Ansøgere søger normalt kun inden for ét område, hvorfor virksomhedens andre jobannoncer er temmelig uinteressante for den pågældende ansøger og derfor ikke bliver vist eller taget i betragtning. Det afhænger også af, hvordan stillingsannoncen er præsenteret. Hvis det er tiltalende for ansøgeren, er de mere tilbøjelige til at klikke på det. Desuden foretrækker nogle ansøgere store virksomheder og andre små virksomheder.

Antagelsen om, at store virksomheder med mange jobannoncer er bedre placeret, kunne derfor ikke bekræftes i vores evaluering. Store og små virksomheder synes at have lige gode muligheder her.

Virkningerne af Corona på søgeadfærd

Der foreligger ingen eksplicit dataudtalelse om virkningerne af Corona-pandemien på søgeadfærd. Da Google for Jobs først blev lanceret i Tyskland i midten af 2019, er der ingen nøjagtig sammenligning med i år. Ikke desto mindre har vi opsummeret årets forløb i forhold til mulige anomalier forårsaget af Corona:

I begyndelsen af Corona-pandemien kan man se, at antallet af visninger og dermed også antallet af søgeforespørgsler faldt betydeligt. Siden den første spærring blev annonceret i midten af marts, er antallet af visninger og klik faldet markant. Der skete en stigning hen imod sommeren, da lockdown'en langsomt blev ophævet. Det højeste antal visninger og klik blev nået i august, da mange mistede deres job på grund af pandemien. Dette blev efterfulgt af endnu et fald, men antallet af visninger og klik lå konstant i den øvre grænse i vintermånederne.

Konklusion

Denne rapport giver et indblik i Google for Jobs i 2020 set fra eksperternes perspektiv hos SEO for Jobs. Den giver indsigt i jobannoncernes præstationer under hensyntagen til forskellige variabler, virkningen af Corona-pandemien, søgeadfærd over tid, søgeadfærd fra forskellige enheder og viser, hvilket indhold der blev brugt mest i søgeforespørgsler. På baggrund af disse dataanalyser var det også muligt at udvikle nogle værdifulde tips, der kan hjælpe med at optimere brugen af Google for Jobs.

Hvis du har yderligere spørgsmål om årsrapporten for 2020, kan du kontakte vores SEO for Jobs-team.

Forfatter: SEO for Jobs Redaktionen
Udgivet den 07.05.2021
Opdateret den 06.08.2021
Andre artikler ...
Vil du prøve Google for Jobs? Opret en gratis konto nu.

Uforpligtende konsultation

Vi hjælper dig gerne med råd og støtte til at opføre dine jobannoncer på Google for Jobs og udnytte det fulde potentiale.

Julia Weber
Google Jobs ekspert
Få uforpligtende rådgivning nu. Vi ringer også gerne tilbage til dig - du skal blot skrive en kort besked til os.
Anmodning om tilbagekaldelse
Alle data overføres krypteret.

Det virkede

Vi vender tilbage til dig senest på Hvis det haster mere, kan du kontakte os på +1 (805) 324-7981 kan nås.

Registrer dig gratis

Opret en gratis konto nu, og opret din første jobannonce uden forpligtelser.

Julia Weber
Google Jobs ekspert
Få en uforpligtende konsultation nu.
Registrer dig gratis
Alle data overføres krypteret.

Gratis kontrol

Tjek på få sekunder, om dine jobannoncer er klar til Google for Jobs.

Tillykke. Du er allerede godt forberedt til Google for Jobs.
Tjek nu
Alle data overføres krypteret.

Testresultat

Eksempel er indlæst ...
Vis resultat
Tilgængelighed
God start. Din jobannonce er let tilgængelig med en indlæsningstid på sek.
Tilgængelighed
Tjek venligst linket , da det ikke er tilgængeligt.
Indhold læsbart
Fundamentet er blevet skabt. Indholdet af stillingsannoncen er maskinlæsbart.
Indhold læsbart
Da linket ikke er tilgængeligt, kunne vi desværre ikke kontrollere, om indholdet er læsbart.
Klar til Google for Jobs
Tillykke - jobannoncens skemadata er tilgængelige. Dette giver Google for Jobs mulighed for at opføre jobannoncen
Klar til Google for Jobs
Din jobannonce er ikke klar til Google for Jobs. Forbered dig nu
Klar til Google for Jobs
Da linket ikke er tilgængeligt, kunne vi ikke kontrollere, om der findes matchende skemaoplysninger.
Arbejdssøgende til rådighed
God start. Jobannoncer for "" søges aktivt af interesserede parter på Google for Jobs.
Offentliggørelse mulig
Det er muligt at offentliggøre stillingsannoncer i sektionen "".
Tilmeld dig nu
Opret din konto nu, og få 10 % rabat på alle pakker. På denne måde kan du udnytte potentialet i Google for Jobs fuldt ud.
' tilbage
Alle data overføres krypteret.
Gratis arbejdsgiverprofil
Opret din arbejdsgiverprofil nu gratis og uden forpligtelser.
Næste ...