7 tips til at optimere din jobannonce på Google for Jobs

Er dine jobannoncer allerede på Google for Jobs? Tillykke, du har allerede overstået den første forhindring.

Men det er kun begyndelsen. Ligesom ved optimering til almindelige Google-søgninger er der mange ting, der skal overvejes for at sikre, at din jobannonce findes optimalt og placeres på de bedste pladser. Optimer din jobannonce med følgende tips.

Hvis dine jobannoncer endnu ikke er opført på listen, indryk din første jobannonce lige nu.

1. ingen eksperimenter med stillingsbetegnelsen

Stillingsbetegnelsen er indgangsporten til din jobannonce. Hvis du allerede ved en smule om Google-optimering, ved du, hvor vigtig hovedoverskriften er for indholdet. Det er en lignende historie med jobannoncer på Google for Jobs. Titlen på en jobannonce er det vigtigste kriterium for søgninger.

Det er en god idé at give jobbet en titel med branchekunstig jargon. Forestil dig her, hvad en potentiel ansøger vil søge efter. Så det er helt legitimt at kalde jobbet for "MFA Dental Office", selv om ikke alle ved, hvad en MFA er. Men vær sikker på, at den gruppe af personer, som annoncen er relevant for, ved, hvad den handler om. Der bør også tages hensyn til nogle andre vigtige faktorer, når stillingsbetegnelsen formuleres. F.eks. længden af titlen og hvordan man håndterer den neutrale kønsbetegnelse. Det er mere fornuftigt ikke at angive kønsneutralitet direkte i stillingsbetegnelsen, da Google ikke vil tage hensyn til dette, når din annonce rangeres. Det er selvfølgelig utrolig vigtigt at henvise til ligestilling af alle køn i jobannoncen, men det bør gøres mere i begyndelsen af beskrivelsen. Du kan f.eks. tilføje forkortelsen m/f/d, når stillingsbetegnelsen nævnes igen, for at understrege kønsneutraliteten.

Her har vi listet nogle eksempler på, hvad du bør undgå i titlerne på dine jobannoncer:

1. SØGES! MFA (m/k/d) i en fantastisk og familievenlig tandlægepraksis

2. MFA til en tandlægepraksis i Wedel nær Hamburg

3. MFA til en tandlægepraksis med en løn på 50.000€.

Den optimale formulering for dette job ville ganske enkelt være kort og godt: MFA Zahnarztpraxis. Dette tjener kun til at sikre, at dit job kan blive fundet godt af Google og dermed vises for mange ansøgere. Alle andre oplysninger kan derefter præsenteres i detaljer i beskrivelsen.

På klassiske jobportaler som Xing eller Stepstone forsøger man ofte at score point gennem kreativitet og dermed skille sig ud fra konkurrenterne. Hvis du ejer en café og stadig har brug for forstærkning ved disken, kan du beskrive jobbet med "Barista" i stedet for "Kaffeelsker".

På Google for Jobs fungerer rangordningsmekanismerne dog anderledes end på Indeed og lignende. Her kan du normalt købe placeringen af jobbene. Hos Google skal du (stadig) arbejde for det gennem godt indhold. Derfor anbefales det at bruge den specifikke stillingsbetegnelse i stillingsbetegnelsen, så annoncen let kan blive fundet af Google.

Titlen skal være 35-50 tegn lang.

✓ Angiv ikke kønsneutralitet i titlen.

✓ Du kan få flere tips om den bedste måde at formulere din jobtitel på ved at tjekke vores værktøj

2. tænke regionalt

Du har måske allerede bemærket, at Google foretrækker job i dit område. Hvis du f.eks. søger efter "projektledelsesjob" på Google, vil du primært se job i nærheden af dig. Google ved, hvor jobsøgende starter deres søgning. Potentielle ansøgere fra Hamborg vil få vist andre job end jobsøgere fra München.

Derfor er det vigtigt at angive stedet i en jobannonce. Hvis du ikke har angivet en placering i din jobannonce, vil dit job sandsynligvis ikke blive vist til nogen.

Generelt gælder det, at jo mere præcis du er med hensyn til placeringen, jo bedre. Ideelt set bør du angive den fulde adresse.

Google for Jobs zeigt Stellenanzeigen in der Nähe.
Google for Jobs zeigt Stellenanzeigen in der Nähe.

Men hvis arbejdet kan udføres fra dit hjemmekontor, kan du naturligvis angive dette i stedet for et bestemt sted.

3. én placering pr. jobannonce

Som beskrevet ovenfor er det meget vigtigt at tage regionale hensyn. Hvis din virksomhed har job, der skal besættes flere steder, bør du også offentliggøre dem separat. Hvis du f.eks. søger en "SEO-ekspert" i Berlin og Düsseldorf, er det tilrådeligt at skrive stillingsannoncen én gang med lokationen "Berlin" og én gang med lokationen "Düsseldorf" - også selvom alt andet indhold er identisk.

4. løn: gennemsigtighed betaler sig

Med indførelsen af Google for Jobs gik der et lille ramaskrig gennem personaleverdenen, da Google krævede mere gennemsigtighed med lønningerne og indbyggede dette fast i Googles nye jobportal. Her er det muligt at angive direkte, hvor meget man forventer at få i løn for den opslåede stilling. Hvad der er helt normalt i andre lande, er i Danmark et tabu-emne. Ikke desto mindre kan det betale sig at være gennemsigtig med hensyn til lønninger.

Hvis du angiver lønnen, når du indrykker en jobannonce på Google, vises den direkte i listevisningen og i den detaljerede visning af et job. På den ene side er det interessant for ansøgerne, og på den anden side bliver det også respekteret af Google-algoritmen.

5 Formatering af jobbeskrivelsen

Efter at de tidligere tips primært har været rettet mod Google SEO-optimering med det formål at forbedre placeringen, handler det nu om at gøre jobannoncen interessant for kandidaterne.

Indrømmet, mulighederne for at designe jobannoncer er ret begrænsede på Google for Jobs. Dette er primært for at gøre det muligt at sammenligne jobtilbud, hvor alle jobtilbud er standardiserede med hensyn til præsentation. De eneste muligheder, der er tilgængelige for formatering, er

  • Afsnit

  • Opregninger

Hos nogle udbydere genereres og indstilles jobannoncerne til Google for Jobs automatisk. Som følge heraf er stillingerne ofte ikke formateret korrekt eller indeholder tekstmoduler, som egentlig ikke hører hjemme i stillingsannoncen.

Derfor bør du bruge de få ressourcer, du har til rådighed, til at gøre din jobannonce læsbar og tydelig for interesserede parter.

6. alle vigtige oplysninger hører hjemme i jobbeskrivelsen

Googles jobportal viser allerede en masse oplysninger til jobsøgende, uden at de behøver at forlade jobannoncen. Selv om der er mulighed for at klikke på "Ansøg om: …” for at blive omdirigeret til det oprindelige websted, men i virkeligheden sker det kun, når en ansøger har besluttet at søge jobbet og ikke at se flere oplysninger om jobbet.

Derfor er det meget vigtigt at medtage alle relevante oplysninger i jobbeskrivelsen. Det drejer sig om:

  • Kort information om virksomheden

  • Beskrivelse af opgaverne

  • Krav til ansøgeren

  • Fordele

  • Kontaktperson med e-mail-adresse og telefonnummer

7. integration af logoet

Den eneste måde at inkludere et billede i Google for Jobs på er i form af logoet. Dette vises både i listevisningen og i detaljevisningen.

Det optimale format for logoet er kvadratisk. Logoer i andre formater vises også, men det er spild af værdifuld plads, da logoet blot reduceres i størrelse, indtil det passer ind i det kvadratiske rum.

Da logoerne på Googles jobportal alligevel kun vises meget småt (56 x 56 pixel i listevisningen og 40 x 40 pixel i detaljevisningen), bør du om muligt bruge den dyrebare plads med et optimeret logo. For meget fine og detaljerede logoer er det tilrådeligt at bruge en forenklet form af logoet. For eksempel kan det logo, der også bruges som favicon på webstedet, bruges her.

Bei Google for Jobs kann ein individuelles Logo hinterlegt werden. Aufgrund der geringen Größe empfiehlt es sich beispielsweise das Favicon zu verwenden.
Bei Google for Jobs kann ein individuelles Logo hinterlegt werden. Aufgrund der geringen Größe empfiehlt es sich beispielsweise das Favicon zu verwenden.

Hvis der ikke er gemt noget logo, genereres der automatisk en pladsholder, som består af en tilfældig baggrundsfarve og virksomhedens første bogstav.

Konklusion: Optimer dit jobtilbud til Google for Jobs

Der er mange ting at overveje for at optimere et jobopslag til Google for Jobs, da du skal optimere for både Google-algoritmen og jobsøgerne. Til dette formål har vi udarbejdet en prøve på den optimale jobannonce.

Fælles for alle metoder til optimering er dog, at du skal have fuld kontrol over jobannoncerne på Google for Jobs for overhovedet at kunne foretage nogen optimeringer.

Det er præcis, hvad SEO for Jobs tilbyder med sin intuitive brugergrænseflade. Prøv det direkte, og få fuld kontrol over dine opslag på Google for Jobs.

Forfatter: SEO for Jobs Redaktionen
Udgivet den 17.02.2020
Opdateret den 06.07.2021
Andre artikler ...
Vil du prøve Google for Jobs? Opret en gratis konto nu.

Uforpligtende konsultation

Vi hjælper dig gerne med råd og støtte til at opføre dine jobannoncer på Google for Jobs og udnytte det fulde potentiale.

Patrick Schmidt
Google Jobs ekspert
Få uforpligtende rådgivning nu. Vi ringer også gerne tilbage til dig - du skal blot skrive en kort besked til os.
Anmodning om tilbagekaldelse
Alle data overføres krypteret.

Det virkede

Vi vender tilbage til dig senest på Hvis det haster mere, kan du kontakte os på +1 (805) 3247981 kan nås.

Registrer dig gratis

Opret en gratis konto nu, og opret din første jobannonce uden forpligtelser.

Patrick Schmidt
Google Jobs ekspert
Få en uforpligtende konsultation nu.
Registrer dig gratis
Alle data overføres krypteret.

Gratis kontrol

Tjek på få sekunder, om dine jobannoncer er klar til Google for Jobs.

Tillykke. Du er allerede godt forberedt til Google for Jobs.
Tjek nu
Alle data overføres krypteret.

Testresultat

Eksempel er indlæst ...
Vis resultat
Tilgængelighed
God start. Din jobannonce er let tilgængelig med en indlæsningstid på sek.
Tilgængelighed
Tjek venligst linket , da det ikke er tilgængeligt.
Indhold læsbart
Fundamentet er blevet skabt. Indholdet af stillingsannoncen er maskinlæsbart.
Indhold læsbart
Da linket ikke er tilgængeligt, kunne vi desværre ikke kontrollere, om indholdet er læsbart.
Klar til Google for Jobs
Tillykke - jobannoncens skemadata er tilgængelige. Dette giver Google for Jobs mulighed for at opføre jobannoncen
Klar til Google for Jobs
Din jobannonce er ikke klar til Google for Jobs. Forbered dig nu
Klar til Google for Jobs
Da linket ikke er tilgængeligt, kunne vi ikke kontrollere, om der findes matchende skemaoplysninger.
Arbejdssøgende til rådighed
God start. Jobannoncer for "" søges aktivt af interesserede parter på Google for Jobs.
Offentliggørelse mulig
Det er muligt at offentliggøre stillingsannoncer i sektionen "".
Tilmeld dig nu
Opret din konto nu, og få 10 % rabat på alle pakker. På denne måde kan du udnytte potentialet i Google for Jobs fuldt ud.
' tilbage
Alle data overføres krypteret.
Gratis arbejdsgiverprofil
Opret din arbejdsgiverprofil nu gratis og uden forpligtelser.
Næste ...