7 tips til at optimere din jobannonce på Google for Jobs

Er dine jobannoncer allerede på Google for Jobs? Tillykke, du har allerede overstået den første forhindring.

Dette er dog kun begyndelsen. Ligesom ved optimering til normale Google-søgninger er der mange ting, der skal overvejes for at sikre, at din jobannonce findes optimalt og placerer sig på de øverste pladser. Optimer din jobannonce med følgende tips.

Hvis dine jobannoncer endnu ikke er opført på listen, Hvorfor ikke indrykke din første jobannonce nu?.

1. ikke eksperimentere med stillingsbetegnelsen

Stillingsbetegnelsen er indgangen til din jobannonce. Alle, der allerede ved en smule om Google-optimering, ved, hvor vigtig hovedoverskriften er for indholdet. Det er en lignende historie med jobannoncer på Google for Jobs. Titlen på en jobannonce er det vigtigste kriterium for søgninger.

Det er tilrådeligt at give jobbet en titel i branchens standardjargon. Forestil dig her, hvad en potentiel ansøger vil søge efter. Så det er helt legitimt at kalde jobbet "MFA Zahnarztpraxis", selv om ikke alle ved, hvad en MFA er. Men vær sikker på, at de personer, som annoncen er relevant for, ved, hvad den handler om. Der bør også tages hensyn til nogle andre vigtige faktorer, når stillingsbetegnelsen formuleres. F.eks. længden af titlen og hvordan man håndterer den neutrale kønsbetegnelse. Det er mere fornuftigt ikke at inkludere kønsneutralitet direkte i stillingsbetegnelsen, da Google ikke vil tage hensyn til dette, når din annonce rangeres. Det er naturligvis utrolig vigtigt at henvise til ligestilling af alle køn i jobannoncen, men det bør snarere ske i begyndelsen af beskrivelsen. Her kan du f.eks. tilføje forkortelserne m/f/d, når du nævner stillingsbetegnelsen igen for at understrege kønsneutraliteten.

Her har vi listet nogle eksempler på, hvad du bør undgå i titlerne på dine jobannoncer:

1. SØGES! MFA (m/k/d) i en fantastisk og familievenlig tandlægepraksis

2. MFA til en tandlægepraksis i Wedel nær Hamburg

3. MFA til en tandlægepraksis med en løn på 50.000€.

Den optimale formulering for dette job ville ganske enkelt være kort og godt: MFA Zahnarztpraxis. Dette tjener kun til at sikre, at dit job kan blive fundet godt af Google og dermed vises for mange ansøgere. Alle andre oplysninger kan derefter præsenteres i detaljer i beskrivelsen.

På klassiske jobportaler som Xing eller Stepstone forsøger man ofte at score point ved at være kreativ og dermed skille sig ud fra konkurrenterne. Hvis du ejer en café og har brug for mere hjælp ved disken, kan du beskrive jobbet som "barista" i stedet for "kaffeelsker".

På Google for Jobs fungerer rangordningsmekanismerne dog anderledes end hos Indeed og Co. Her kan du normalt købe placeringen af jobbene. På Google skal du (stadig) gøre dig fortjent til det gennem godt indhold. Derfor er det tilrådeligt at bruge den specifikke stillingsbetegnelse i stillingsbetegnelsen, så annoncen let kan blive fundet af Google.

Titlen skal være 35-50 tegn lang.

✓ Angiv ikke kønsneutralitet i titlen

✓ Du kan finde flere tips til, hvordan du bedst formulerer din stillingsbetegnelse i vores værktøj.

2. tænke regionalt

Du har måske allerede bemærket, at Google foretrækker job i dit område. Hvis du f.eks. søger efter "projektlederjob" på Google, vil du primært få vist job i dit område. Google ved, hvor arbejdssøgende starter deres søgning. Potentielle ansøgere fra Hamborg vil få vist andre job end jobsøgere fra München.

Derfor er det vigtigt at angive stedet i en jobannonce. Hvis du ikke har angivet en placering i din jobannonce, vil dit job sandsynligvis ikke blive vist til nogen.

Generelt gælder det, at jo mere præcis du er med hensyn til placeringen, jo bedre. Det er bedst at indtaste den fulde adresse.

Google for Jobs viser jobannoncer i nærheden.
Google for Jobs viser jobannoncer i nærheden.

Men hvis det job, du ønsker at besætte, også kan administreres fra dit hjemmekontor, kan du naturligvis angive dette i stedet for en bestemt placering.

3. Én placering pr. jobannonce

Som beskrevet ovenfor er det meget vigtigt at tage hensyn til regionerne. Hvis din virksomhed har job, der skal besættes på mere end ét sted, bør du også offentliggøre dem separat. Hvis du f.eks. søger en "SEO-ekspert" i Berlin og Düsseldorf, er det tilrådeligt at skrive stillingsannoncen én gang med lokationen "Berlin" og én gang med lokationen "Düsseldorf" - også selvom alt andet indhold er identisk.

4. Løn: Gennemsigtighed betaler sig

Da Google for Jobs blev introduceret, gik der et lille ramaskrig gennem HR-verdenen, da Google krævede mere gennemsigtighed i lønninger og indbyggede dette fast i Googles nye jobportal. Her er det muligt at angive direkte, hvor meget løn man kan forvente for den opslåede stilling. Det, der er helt normalt i andre lande, er et tabu i {Danmark}. Ikke desto mindre kan det betale sig at være gennemskuelig med hensyn til lønninger.

Hvis du angiver lønnen, når du indrykker en jobannonce på Google, vises den direkte i listevisningen og i den detaljerede visning af et job. Det er på den ene side interessant for ansøgerne og på den anden side også belønnet af Google-algoritmen.

5. Formatering af jobbeskrivelsen

Når de foregående tips primært har været opmærksomme på Google SEO-optimering med henblik på at forbedre placeringen, gælder det nu om at gøre jobannoncen interessant for ansøgerne.

Mulighederne for formulering af jobannoncer er ganske vist ret begrænsede på Google for Jobs. Dette er primært for at gøre det muligt at sammenligne jobtilbud ved at standardisere præsentationen af alle jobtilbud. De eneste formateringsmuligheder, der er tilgængelige, er:

  • paragraffer

  • opregninger

Nogle udbydere genererer og offentliggør automatisk jobannoncer til Google for Jobs. Derfor er jobannoncerne ofte ikke formateret korrekt eller indeholder tekstmoduler, der egentlig ikke hører hjemme i jobannoncen.

Der bør du derfor bruge de få midler, der er til rådighed, til at gøre din jobannonce læsbar og tydelig for interesserede.

6. Alle vigtige oplysninger hører hjemme i jobbeskrivelsen

Google's jobportal viser allerede en masse oplysninger til jobsøgende, uden at de behøver at forlade jobannoncen. Selv om der er mulighed for at klikke på "Ansøg om: ..." knappen for at blive omdirigeret til det oprindelige websted, men i virkeligheden sker det kun, når en kandidat har besluttet at søge jobbet og ikke at se flere oplysninger om jobbet.

Det er derfor meget vigtigt at inkludere alle relevante oplysninger i jobbeskrivelsen. Disse er:

  • Kort info om virksomheden

  • Beskrivelse af opgaverne

  • Krav til ansøgeren

  • Fordele

  • Kontaktperson med e-mailadresse og telefonnummer

7. Integration af logo

Den eneste måde at integrere et billede på Google for Jobs på er i form af logoet. Dette vises både i listevisningen og i detaljevisningen.

Det optimale format for logoet er kvadratisk. Logoer i andre formater vises også, men det er spild af værdifuld plads, da logoet blot reduceres i størrelse, indtil det passer ind i den kvadratiske plads.

Da logoerne på Googles jobportal alligevel kun vises meget småt (56 x 56 pixel i listevisningen og 40 x 40 pixel i detaljevisningen), bør du udnytte den værdifulde plads bedst muligt med et optimeret logo. For meget fine og detaljerede logoer er det tilrådeligt at bruge en forenklet form af logoet. For eksempel kan logoet, der også bruges som favicon på hjemmesiden, bruges her.

Et individuelt logo kan gemmes på Google for Jobs. På grund af den lille størrelse anbefales det at bruge f.eks. et favicon.
Et individuelt logo kan gemmes på Google for Jobs. På grund af den lille størrelse anbefales det at bruge f.eks. et favicon.

Hvis der ikke er gemt et logo, genereres der automatisk en placeholder, som består af en tilfældig baggrundsfarve og virksomhedens første bogstav.

Resumé: Optimering af et jobtilbud til Google for Jobs

For at optimere et jobtilbud til Google for Jobs er der meget at tage hensyn til, da der skal optimeres både for Google-algoritmen og for jobsøgerne. Vi har udarbejdet en Eksempel på den optimale jobannonce til dette formål.

Men fælles for alle tilgange til optimering er, at man skal have fuld kontrol over jobannoncerne på Google for Jobs for overhovedet at kunne foretage optimeringer.

Det er præcis, hvad SEO for Jobs tilbyder med sin intuitive brugergrænseflade. Afprøv det med det samme, og få fuld kontrol over dine opslag på Google for Jobs.

Forfatter: SEO for Jobs Redaktionen
Udgivet den 17.02.2020
Opdateret den 06.08.2021
Andre artikler ...
Vil du prøve Google for Jobs? Opret en gratis konto nu.

Uforpligtende konsultation

Vi hjælper dig gerne med råd og støtte til at opføre dine jobannoncer på Google for Jobs og udnytte det fulde potentiale.

Julia Weber
Google Jobs ekspert
Få uforpligtende rådgivning nu. Vi ringer også gerne tilbage til dig - du skal blot skrive en kort besked til os.
Anmodning om tilbagekaldelse
Alle data overføres krypteret.

Det virkede

Vi vender tilbage til dig senest på Hvis det haster mere, kan du kontakte os på +1 (805) 324-7981 kan nås.

Registrer dig gratis

Opret en gratis konto nu, og opret din første jobannonce uden forpligtelser.

Julia Weber
Google Jobs ekspert
Få en uforpligtende konsultation nu.
Registrer dig gratis
Alle data overføres krypteret.

Gratis kontrol

Tjek på få sekunder, om dine jobannoncer er klar til Google for Jobs.

Tillykke. Du er allerede godt forberedt til Google for Jobs.
Tjek nu
Alle data overføres krypteret.

Testresultat

Eksempel er indlæst ...
Vis resultat
Tilgængelighed
God start. Din jobannonce er let tilgængelig med en indlæsningstid på sek.
Tilgængelighed
Tjek venligst linket , da det ikke er tilgængeligt.
Indhold læsbart
Fundamentet er blevet skabt. Indholdet af stillingsannoncen er maskinlæsbart.
Indhold læsbart
Da linket ikke er tilgængeligt, kunne vi desværre ikke kontrollere, om indholdet er læsbart.
Klar til Google for Jobs
Tillykke - jobannoncens skemadata er tilgængelige. Dette giver Google for Jobs mulighed for at opføre jobannoncen
Klar til Google for Jobs
Din jobannonce er ikke klar til Google for Jobs. Forbered dig nu
Klar til Google for Jobs
Da linket ikke er tilgængeligt, kunne vi ikke kontrollere, om der findes matchende skemaoplysninger.
Arbejdssøgende til rådighed
God start. Jobannoncer for "" søges aktivt af interesserede parter på Google for Jobs.
Offentliggørelse mulig
Det er muligt at offentliggøre stillingsannoncer i sektionen "".
Tilmeld dig nu
Opret din konto nu, og få 10 % rabat på alle pakker. På denne måde kan du udnytte potentialet i Google for Jobs fuldt ud.
' tilbage
Alle data overføres krypteret.
Gratis arbejdsgiverprofil
Opret din arbejdsgiverprofil nu gratis og uden forpligtelser.
Næste ...